شناخت راه اصلی از بیراههها و عرفانهای منتسب به مذهب شیعه
بسم الله الرحمن الرحیم
این سایت یا در واقع صفحه، حاوی یک دوره ۷۱ قسمتی از سخنرانی آیةالله حسن میلانی است که در آن به نقد مکاتب عرفان و فلسفه پرداختهاند.
جلسه ۱
۱:۰۶
معرفت الله و لقاء الله مهمترین مسائل در خطر دستبرد
۹:۰۸
تفاوتهای اساسی معرفت حقیقی با عرفانهای دروغین در قرآن (ادامه در جلسه بعد)
جلسه ۲
۱:۰۶
تفاوتهای اساسی معرفت حقیقی با عرفانهای دروغین در قرآن (ادامه جلسه قبلی)
۹:۰۲
اهمیت شناخت باطل
۱۱:۳۷
کتابهایی برای طالبان معارف حقیقی
۱۵:۰۶
سوء استفاده از جذابیت مسائل معارف دین برای به دام انداختن سالکان
جلسه ۳
۱:۰۵
تطمیع و تهدید اساتید عرفان برای ترغیب سالک به ورود و ادامه مسیر عرفان
جلسه ۴
۱:۰۵
سوء استفاده شیاطین از جنبه برتری جویی و قدرت طلبی انسان
۱۴:۰۸
بیان وحدت وجود
جلسه ۵
۱:۰۵
بیان و نقد وحدت وجود
۱۸:۴۰
غیر عقلانی بودن فلسفه
جلسه ۶
۱:۰۵
بیان و نقد وحدت وجود
جلسه ۷
۱:۰۵
بیان و نقد وحدت وجود
جلسه ۸
۱:۰۵
بررسی ادعای غیر قابل فهم بودن وحدت وجود
۸:۱۰
رد بر ادعای بی نهایت بودن خدا
جلسه ۹
۱:۰۵
بیان و نقد وحدت وجود
۱۴:۰۴
معنای آیه کریمه "هو الأول و الآخر و الظاهر و الباطن"
جلسه ۱۰
۱:۰۵
بیان و نقد وحدت وجود
۲:۲۰
قدمت عقیده وحدت وجود حداقل تا 600 سال قبل از میلاد
۲:۵۴
معنای بسیط الحقیقة
جلسه ۱۱
۱۲:۰۸
استفاده از تلقین برای جدا کردن سالک از عقل
جلسه ۱۲
۱۲:۲۴
مخالفت عرفا با عقل و جایگزین کردن هوای نفس با آن
جلسه ۱۳
۱:۰۵
مخالفت عرفا با عقل و جایگزین کردن هوای نفس با آن
جلسه ۱۴
۱:۰۵
بررسی امور غیبی صادره از عرفا
۱۴:۰۳
رفع حاجات توسط اشخاص در تضاد با دعا
جلسه ۱۵
۱:۰۵
عدم اعتبار امور خارق العاده پس از اعلام ختم نبوت
۴:۰۹
روایت امام صادق درباره تخت شیطان (مسئله معراج عرفا)
۴:۰۹
روایات در مورد ارتباط امور خارق العاده با تسلط شیاطین بر انسان
۶:۴۰
زیارت شیاطین و جنیان از امامان اهل ضلالت
۱۰:۱۸
ادعای شهود خدا مستلزم خروج از دین
۱۱:۴۳
القاء حالت خشوع و گریه توسط شیاطین به بدعت گذاران در کلام اهل بیت علیهم السلام
۱۳:۱۰
رابطه دو حجت بیرونی و درونی با هم
۱۶:۳۲
ایجاد محبت به عبادت و قبولاندن ولایت امامان آتش به گمراهان توسط شیاطین
۱۷:۲۴
مسئله اجازه در بین عرفا در تقابل با ولایت ائمه معصومین علیهم السلام
جلسه ۱۶
۶:۳۸
خود خدا بینی؛ اولین نتیجه اعتقاد به وحدت وجود
جلسه ۱۷
۱:۰۵
عذرهای بدتر از گناه در دفاع از وحدت وجود
۹:۰۴
اعتقاد به جبر در نتیجه اعتقاد به وحدت وجود
۱۱:۴۵
تناقض اعتقادات عرفا و استفاده ایشان از صفات "جل و علی" و "تعالی" برای خدا
۱۵:۳۱
بررسی معرفت نفس از نظر معتقدین به وحدت وجود
جلسه ۱۸
۱:۰۵
نتیجه دوم اعتقاد به وحدت وجود: اعتقاد به جبر
۱۲:۵۰
بررسی کلام نبی صل الله علیه و آله در باره مجوس امت
جلسه ۱۹
۷:۰۹
تفاوت نسبت موسی (ع) و خزر(ع) با نسبت استاد و سالک
۲۰:۱۵
اعتقاد مولوی به جبر (شفاعت امیر المؤمنین(ع) از ابن ملجم)
جلسه ۲۰
۴:۳۵
بیان اعتقاد عرفا به جبر
۹:۵۰
بیانات اهل بیت نبوت در رد جبر
۱۹:۲۹
اعتقاد حافظ شیرازی به جبر
جلسه ۲۱
۱:۳۶
جهالت و نادانی و ضلالت، معنای اصطلاحی عرفان
۳:۲۴
اجرای سنت استدراج و املاء در حق عرفا، نتیجه سوم سیر و سلوک
۷:۳۶
تناقض سیر و سلوک نردبانی با قصور انسان در برابر ادای حقوق الهی
۱۱:۱۸
مثالهایی از استدراج در سیر و سلوک نردبانی
۱۷:۳۴
چند روایت مشخص کننده استدراج در سیر و سلوک عارفانه
جلسه ۲۲
۱:۰۵
تضادهای سیره عملی عرفا و اعتقادات فلسفیشان
۱۱:۱۷
نمونه هایی از عجب و غرور در عرفا
جلسه ۲۳
۱:۰۴
از بین رفتن حالت تضرع و دعا، نتیجه چهارم
۵:۳۸
دلایل عرفا برای ترک دعا
۱۵:۳۲
جایگاه رفیع دعا و حرمت ترک آن در آیات و روایات
جلسه ۲۴
۵:۰۱
وحدت وجود و به تبع آن نفی شریعت، نتیجه پنجم
۱۴:۰۴
رسیدن به پاداشها در دنیا به جای آخرت، هدف عرفا از عمل به مناسکشان
جلسه ۲۵
۱:۰۵
ادعای مقام ولایت توسط اساتید عرفان، نتیجه ششم
۵:۲۱
واداشتن سالک به تسلیم در برابر استاد، اصل مسلم سیر و سلوک
۶:۰۵
مثالهایی از توصیه به تسلیم در برابر غیر معصوم
۸:۵۹
تفکیک استاد عرفان از مجتهد در دین
۱۱:۳۸
مثالهایی از تسلیم در برابر استاد
جلسه ۲۶
۱:۰۵
ایرادهای پذیرفتن ولایت غیر معصوم
۳:۳۲
شبهه برتری "تسلیم در برابر استاد" از "پیروی از عقل و اندیشه خود"
۶:۴۱
وحدت وجود، شرک و همه چیز پرستی اساتید عرفان
۹:۵۲
بی اعتنایی اساتید عرفان به شریعت
۱۲:۱۴
استفاده اساتید عرفان از علوم غریبه برای تسخیر سالک
۱۸:۱۹
نهی از تبعیت از غیر معصوم درکلام اهل بیت
جلسه ۲۷
۱:۰۵
استهزاء و تعطیل عقل و تقدم عشق بر عقل، راه استاد برای تصرف سالک
۷:۲۶
شرط نبودن تشیع و حتی اسلام در سیر و سلوک عرفانی
۱۷:۰۱
اختلاف و تنازع بین اساتید عرفان
جلسه ۲۸
۱:۰۵
تضاد اللهی بودن نیروی تصرف ذهن با ضروریات دین
۷:۵۹
نهی اساتید از مراجعه به استاد دیگر از ترس رسوایی
۱۱:۲۴
نهی ائمه از مراجعه به کسانی که از جن برای خبر دادن از غیب استفاده میکنند
جلسه ۲۹
۱:۰۵
مثالهایی از علامات الهی نبودن امور غیبی عرفا
۱۸:۱۳
*مثالهایی از پستترین اشخاص به عنوان هدایت کنندگان بشر از نظر عرفا
جلسه ۳۰
۱:۰۵
ادعای مقام ولایت و جعل آن برای افراد عادی و بلکه پست
۲:۵۷
ابن عربی حضرت علی علیه السلام را پست تر از عمر و ابوبکر میداند
۴:۴۴
ادعای امامت ابن عربی و عذر بدتر از گناه
۷:۰۹
ادعای مولوی بر وجود مقام ولایت برای غیر ائمه طاهرین حتی نسل عمر
۹:۰۱
ادعای بایزید بسطامی مبنی بر بالاتر بودن اون از پیامبر (ص)
۱۰:۰۴
مولوی جایگاه امامت را برای قطب قائل است
۱۲:۵۲
استعلا از مقام نبوت و ولایت و ادعای خدایی
۱۵:۱۰
پاسخ عرفا به سؤال شیعیان که چطور مقامات ائمه را برای دیگران قائل میشوند؟
جلسه ۳۱
۱:۰۵
در درسترس جلوه دادن مقام انبیاء و اولیاء الهی
۶:۰۹
بالا جلوه دادن مقام سالکان
۸:۵۷
پایین و اکتسابی جلوه دادن مقام انبیاء و اولیاء الهی
۱۲:۱۰
شبهه کمال بودن مقامات انبیاء در صورت اکتسابی بودن آن
۲۰:۰۸
عبور از مقام نبوت و ولایت رسیدن به مقام ذات خدا
جلسه ۳۲
۱:۰۵
طی مسیری غیر از اهل بیت نبوت برای رسیدن به توحید
۷:۴۴
انبیاء و ائمه، حجابهایی برای رسیدن به ذات خدا
جلسه ۳۳
۶:۰۲
لزوم دقت برای تشخیص معانی تغییر یافته الفاظ و تشخیص باطل در عرفان
۱۴:۱۵
تمسخر عزاداری
۱۸:۴۶
دلایل نفاق ابن عربی
جلسه ۳۴
۱:۰۵
اصول نفوذ شیاطین به ادیان مختلف
۷:۱۴
شبهه مترادف بودن فلسفه با عقلانیت
۹:۱۸
سرخط نظریه فلاسفه
۱۷:۵۰
اشکال به لزوم وجود واسطه به ولی وقت
جلسه ۳۵
۱:۰۵
راهکار شیاطین برای مقابله با مقام معصومین در شیعه
۸:۰۳
ادعای ضرورت وجود واسطه برای کسب فیض از معصوم (در مرحله اول)
۱۴:۵۳
ادعای عدم نیاز به معصوم برای کسب فیض الهی (در مرحله دوم)
جلسه ۳۶
۱:۰۵
سرخطهای انحرافات عرفا از اصول دین و مذهب
۴:۳۳
ولایت
۶:۴۰
توحید
۸:۴۶
نبوت
۱۰:۱۱
امامت
۱۰:۴۳
عدل
۱۳:۱۱
معاد
۱۷:۳۲
کشف و شهود
جلسه ۳۷
۱:۰۶
بیان نقص عقل بدون انبیاء برای هدایتگری
۸:۱۱
غیر عقلانی بودن فلسفه و عرفان و رویارویی آن با بیان انبیاء
۹:۴۳
جدایی از انبیاء عاقبت رها کردن عقل
جلسه ۳۸
۱:۰۵
شبهه رفع مسئولیت از سالک گمراه با استدلال به تصرف استاد در او
۸:۲۲
مثالی از تصرف استاد عرفان با استفاده از جن
۸:۲۲
در باره حاج محمد صادق تخت فولادی استاد شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی
جلسه ۳۹
۱:۰۵
غیر عقلانی بودن سلسله سازی های عرفا در مقابل ائمه برای معرفت الله
۷:۴۹
مثالی از غیر عقلانی بودن سلسله سازی
جلسه ۴۰
۱:۰۵
خلاصه سبقتهای عرفا از اهل بیت نبوت علیهم السلام (خلاصه 39 جلسه اول)
جلسه ۴۱
۱:۰۵
توضیح وحدت وجود
۷:۱۹
تزئین عقیده فاسد وحدت وجود
۱۷:۴۵
وحدت وجود اساس فلسفه
جلسه ۴۲
۱:۰۵
فلسفه: لذت از نفهمیدن بجای پیروی از فهم
۹:۵۷
بررسی ادعاهای فلسفی: 1- اشتراک مفهوم وجود
۱۴:۲۰
بررسی ادعاهای فلسفی: ۲- اصالت وجود
۱۹:۱۳
بررسی ادعاهای فلسفی: 3 - تشکیک وجود
جلسه ۴۳
۳:۰۱
بررسی ادعاهای فلسفی: 4- وجود رابط و مستقل
۴:۴۲
تغییر معنای جزء و کل
۱۱:۳۲
وحدت وجود؛ تمام فلسفه
۱۳:۰۸
بررسی ادعاهای فلسفی: 5- وجوب و امکان
۱۵:۲۹
بررسی ادعاهای فلسفی: 6- وجود و ماهیت
۱۸:۱۴
بررسی ادعاهای فلسفی: 7- جوهر و عرض
جلسه ۴۴
۱:۰۵
بیان امام رضا (ع) در رد عقاید فلسفی (فكل ما في الخلق لا يوجد في خالقه، و كل ما يمكن فيه يمتنع من صانعه)
۴:۳۷
شبهه صحیح بودن فلسفه بدلیل مفصل بودن و شایع بودن آن در طول تاریخ
۹:۰۹
خلاصه مبحث اشتراک وجود
۱۱:۵۸
خلاصه مبحث اصلالت وجود
۱۴:۰۰
خلاصه مبحث تشکیک وجود
۱۸:۱۲
خلاصه مبحث وجوب و امکان
۱۹:۳۲
مقدمه بحث علت و معلول
جلسه ۴۵
۱:۰۵
کلام امام صادق علیه السلام در توحید
۲:۳۷
بررسی ادعاهای فلسفی: 8 - علت و معلول
۵:۰۱
معنای اول "علت و معلول" (خلقت)
۶:۴۰
معنای دوم"علت و معلول" (اختیار)
۸:۵۲
معنای سوم"علت و معلول" (طبیعت)
۸:۵۳
تفاوت معانی سه گانه "علت و معلول"
۱۰:۰۱
معنای "علت و معلول" در فلسفه
۱۱:۵۱
نظر ملا صدرا درباره "علت و معلول"
۱۵:۰۹
منتهی شدن تعریف "علت و معلول" در فلسفه به "جبر"
۱۶:۵۱
یکی بودن تعریف"علت و معلول" و "جزء و کل" در فلسفه
جلسه ۴۶
۱۴:۴۸
بررسی ادعاهای فلسفی: 9 - سنخیت
جلسه ۴۷
۵:۴۱
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۰- واحد و کثیر
۷:۱۸
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۱- قدم و حدوث
۱۶:۴۸
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۲- نظریه سوفسطائیان (اتحاد عقل، عاقل و معقول یا علم، عالم و معلوم)
جلسه ۴۸
۹:۴۵
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۳- وجود ذهنی
۱۱:۱۵
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۴- علوم حصولی و حضوری
جلسه ۴۹
۴:۲۸
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۵- مجرد و مادی
۱۵:۴۸
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۶- اثبات واجب الوجود
۱۷:۵۳
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۷- اثبات علم، قدرت و اراده خداوند
جلسه ۵۰
۹:۴۰
بررسی ادعاهای فلسفی: ۲۰- توحید
۱۳:۵۸
بررسی ادعاهای فلسفی: ۲۱- معاد
جلسه ۵۱
۴:۴۲
بررسی ادعاهای فلسفی: ادامه بحث معاد
جلسه ۵۲
۵:۰۲
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۸- جبر و اختیار
۱۴:۱۳
بررسی ادعاهای فلسفی: ۱۹- قاعده بسیط الحقیقة کل الاشیاء و لیس بشی منها
جلسه ۵۳
۳:۰۱
تفاوت عرفان با فلسفه
۴:۲۹
بررسی ادعاهای عرفانی: کشف و شهود
۱۶:۰۰
عرفان در مسیحیت
جلسه ۵۴
۹:۰۴
ادامه بحث عرفان در مسیحیت
جلسه ۵۵
۷:۳۸
فلسفه در مسیحیت
۱۵:۴۱
هدف غایی و غرض عرفان از وحدت وجود
جلسه ۵۶
۴:۵۳
تصوف در غرب
۸:۲۸
اساس کار صوفیان دومنیکن آلمان
جلسه ۵۷
۵:۱۰
شباهتها و تفاوتهای فلسفه، مذهب سوفسطائیان و تصوف(عرفان)
۷:۵۶
بررسی گفتههای ابن عربی
۱۸:۲۱
بررسی گفته های شبستری
جلسه ۵۸
۷:۴۲
نقد مکتب تفکیک
جلسه ۵۹
۶:۰۰
نقد مکتب تفکیک
جلسه ۶۰
۱:۰۵
نقد مکتب تفکیک
جلسه ۶۱
۱:۰۵
نقد مکتب تفکیک
جلسه ۶۲
۱:۰۵
نقد مکتب تفکیک
جلسه ۶۳
۷:۲۷
انحرافات فلسفی در گفتار ملاصدرا
جلسه ۶۴
۷:۴۵
درباره غزالی
۱۷:۳۲
معنی کلام
جلسه ۶۵
۸:۰۷
درباره غزالی
۱۰:۲۰
رد مذهب تشیع و پیروان اهل بیت توسط غزالی
۱۲:۱۸
تکفیر مذهب فلاسفه توسط غزالی
جلسه ۶۶
۳:۵۷
بررسی ادعاهای غزالی در رد حقانیت تشیع و پیروان اهل بیت (ع)
جلسه ۶۷
۳:۱۸
بررسی ادعاهای غزالی در رد حقانیت تشیع و پیروان اهل بیت (ع)
۷:۰۳
بررسی ادعاهای غزالی در رد عصمت پیامبر (ص)
۱۳:۰۰
بررسی ادعاهای غزالی در رد تائید ائمه در کلام پیامبر (ص)
۱۷:۵۲
بررسی ادعاهای غزالی در رد علم ائمه (ع) و پیروان ایشان
جلسه ۶۸
۶:۴۷
بررسی ادعاهای غزالی در رد علم ائمه (ع) و پیروان ایشان (ماجرای ابوحریر علاف و هشام بن حکم)
۱۳:۰۵
بررسی دلایل انحراف بشر
۱۴:۳۲
بررسی ادعای عدم نیاز به وحی در خداشناسی
۱۸:۵۷
بررسی ادعای عدم نیاز به معصومین در خداشناسی با مراجعه به فطرت
جلسه ۶۹
۲:۱۱
خدا شناسی در کلام اهلبیت (ع)
جلسه ۷۰
۵:۴۵
پیروی از امامان و عقل تفاوت شیعه با فلاسفه و عرفا
۷:۲۹
نهی ائمه از بحث و جدل در مورد خداوند
جلسه ۷۱
۱:۱۹
نهی از فلسفه و عرفان در فرمایشات امام صادق (ع)
۷:۵۳
خلاصه مباحث
۱۳:۵۲
روش سلوک در فلسفه و عرفان و تناقض آن با اسلام